"עדכוני חקיקה פסיקה וחוזרים מקצועיים – יוני 2024

‏20 ביוני 2024

לקוחות יקרים,

                     

                                              "עדכוני חקיקה פסיקה וחוזרים מקצועיים – יוני 2024

הרינו להביא לידיעתכם את עיקרי עדכוני החקיקה, הפסיקה והחוזרים המקצועיים שפורסמו לאחרונה.

1.       נוהל גילוי מרצון – לאחרונה פרסמה רשות המיסים כי היועצת המשפטית לממשלה אישרה את הנוהל לגילוי מרצון (להלן: "הנוהל"), המאפשר לחייבים במס להסדיר את הדיווח ותשלום המס על הכנסות מבלי שיינקטו מולם הליכים פליליים.

הנוהל אמור לחול על הכנסות שמקורם ברווחים ממטבעות וירטואליים, הכנסות משכר דירה מדירות בישראל, והכנסות מרווחים בחשבונות בנק מחוץ לישראל שלא דווחו.

בשונה מהליך הגילוי מרצון הקודם שאיפשר פנייה אנונימית לחלוטין עד להסדרת המס מול פקיד השומה, בנוהל הנוכחי הנישום מתבקש לפנות למחלקת חקירות בפנייה שמית, ומחלקת חקירות תבחן את הבקשה ותוודא כי לא עומדים מול הפונה הליכים קודמים או שנפתחה לו חקירה או דיוני שומה.

במסגרת הנוהל הנוכחי ישנם שני מסלולים אפשריים:

א. מסלול ירוק – יחול על הכנסות משכירות בישראל בסכום של עד 250,000 ₪, או על הכנסות שמקורן בחשבונות בנק בחו"ל מבלי שבוצע בו הפקדות ב 10 השנים האחרונות והסכומים בחשבון הבנק לא עולים על 4 מיליון ₪.

במסלול הירוק הנישום יגיש דוחות מתקנים לפקיד השומה ועם הגשת הדוחות ותשלום המס תינתן לפונה חסינות מהליך פלילי, וההליך הסתיים מול מחלקת חקירות מבלי בדיקה של פקיד השומה.

ב. המסלול הרגיל – המסלול הרגיל יחול על הכנסות שלא עונות על הגדרת "המסלול הירוק", ועל כלל ההכנסות שמקורן במכירת מטבעות וירטואליים.

במסלול זה, הפונה יידרש להסדיר מול פקיד השומה את היבטי המס, ולאחר מכן יושלם ההליך במחלקת חקירות לקבלת החסינות הפלילית.

כאמור הנוהל טרם החל, ונמתין עד לפרסומו הפומבי על מנת לבחון לעומק את התנאים, לוחות הזמנים הצפויים, ונעדכן בהתאם.

2.       פחת על דירה שהושכרה למגורים בפטור ממס (תביעה ייצוגית) – ביום 23 במאי 2024 אושרה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, תביעה ייצוגית מול רשות המיסים לפיה אין להכיר בהוצאות פחת לצורך חישוב מס שבח, במכירת דירת מגורים שהכנסות השכירות ממנה דווחו במסלול פטור ממס.

אישור התביעה הייצוגית למעשה מאשרת שיש לבחון את עמדת רשות המיסים לפיה כאשר מוכרים דירת מגורים שהושכרה בפטור ממס, לצורך חישוב השבח יש להפחית מעלות הדירה את הוצאות הפחת שלא נדרשו לאורך השנים, ובכך מגדילות את השבח במכירת הדירה ומגדילות את חבות המס.

להחלטת בית המשפט בעניין זה יכולות להיות השפעות מהותיות על חבויות המס במכירת דירת מגורים.

  חוזר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתוכנו מתן ייעוץ או חוות דעת.
בכל מקרה בו מתעוררת שאלה, אנו עומדים לרשותכם במתן מענה.

בכבוד רב, גוזלן לוריא ושות', רואי – חשבון

 
   



פנייתך נשלחה בהצלחה !