הנדון: מתווה לטיפול בשכר מלצרים מטיפים החל מינואר 2019
.1 עיקריו של פסק הדין "קיס" בבית הדין הארצי לעבודה
– מלוא כספי הטיפ ישמשו לתשלום שכר לשרשרת השירות.
– ניתן בהסדר שאינו ברירת המחדל, להסכים עם המלצרים שכספי הטיפ ישמשו גם
לכיסוי כל הסוציאליות והנלוות. הסכמה כאמור, צריכה להיות מודעת ובכתב.
– לפס"ד אין נפקות מיסויית, בקשר לרישום הטיפים כתקבולי המסעדה ולתשלום
מע"מ בגינם ונושא זה הועבר ע"י בית הדין לטיפול רשויות המס והמחוקק.
– פס"ד ניתן ביום 26 במרץ ,2018 אך ביהמ"ש דחה את היישום עד לינואר ,2019 על
מנת לאפשר למעסיקים להיערך לעמידה בכללים החדשים וקרא לרשויות המיסים
ולמחוקק להסדיר את החקיקה בקשר לטיפול בכספי הטיפ.
.2 עמדת רשויות המס והמחוקק – טרם ניתנה
עד כה טרם נמסרה עמדת רשות המיסים, למעט תגובה שניתנה בעיתונות במהלך חודש
ספטמבר 2018 ובה צוין: "פסק הדין בנושא הטיפ למלצרים נבחן על ידי הרשות וככל
שהרשות תגבש התייחסות לעניין היא תפרסם אותה בהליך המקובל".
לא ידועה כעת עמדת רשויות מע"מ בסוגיה. במפגש שקיים משרדנו עם אנשי המחלקה
המקצועית במע"מ, השמענו את טיעוננו מדוע לא ניתן להטיל מע"מ על כספי הטיפ,
לרבות:
א. אין למסעדה שליטה ואחריות, לתנועות הכספיות של הטיפ מהשולחנות ועד לקופה.
ב. לא סביר ואולי אף מפלה, להטיל מע"מ על טיפים בענף המסעדנות בלבד, בעוד
שהתופעה רווחת ומושרשת במספר רב של ענפים אחרים, כגון: מספרות, מכוני יופי,
הובלת דירות, אולמות אירועים ועוד.
ג. לא ניתן לשנות את קביעות ביהמ"ש העליון לפיהן טיפ וולנטרי, שלא נכלל בחשבון
המסעדה אינו חייב ברישום ובדיווח, אלא בחקיקה שתסדיר את כל הסוגיות לרבות
סעיפים א' + ב' כנ"ל.
ד. מנגד הושמעה עמדת הרשות, לפיה על העוסק לשלם מע"מ לפחות בגין רכיב שכר
המינימום המוצג בתלוש השכר בסך של כ30- ש"ח לשעה, אשר המע"מ בגינו מהווה
סך של כ5- ש"ח לכל שעת עבודה של מלצר או לפי שכר שהוסכם עם העובד (לפי
הגבוה מביניהם).
.3 עמדת משרדנו לגבי אופן יישום הוראות פס"ד קיס
בעקבות פניות רבות למשרדנו\ ועל אף שטרם התקבלה עמדת רשות המסים, אנו
מבקשים לפרט את גישת משרדנו למתווה המעשי ליישום נכון ויעיל של פסק הדין:
א. המתווה מאמץ את השימוש בכספי הטיפ לתשלום השכר, המסים והתנאים
הסוציאליים בהתאם לאפשרות הקיימת בפס"ד, אפשרות אותה יש לעגן בהסכמי
העסקה מעודכנים כתנאי ליישום ההסדר.
ב. דיווח ההכנסות מטיפים, והעברת ההפרשות לתשלום המסים והסוציאליות יהיו ע"פ
הסכם ההעסקה המעודכן, באחריות המלצרים, ובהתבסס על דיווחיהם ביומן
המלצרים ולא יפחתו משכר מינימום או מהשכר המוסכם בהסכם.
ג. ניהול יומן מלצרים
יכלול פירוט של שעות עבודה + פירוט התקבולים של המלצר בגין טיפים בשעות אלו.
בהתאם להצהרתו כאמור לעיל, המלצר יפריש למעסיק בהתאם להסכם העבודה,
שיעור משתנה מהכנסתו הממוצעת לשעה, התואם לחישוב הסכום הנדרש לכיסוי כל
ההוצאות הנלוות לשכר לרבות: ביטוח לאומי, מס הכנסה, הפרשות פנסיוניות וכו'.
– הסכום שינוכה כהפרשה לתשלומים כאמור לעיל, מכל מלצר מדי יום, יפורט ביומן
המלצרים.
– ככל ששלטונות מע"מ לא יטילו מע"מ על כספי הטיפ או על חלקם, המעסיק ינפיק
קבלה בלבד בגין תקבולי ההפרשות כנ"ל, מידי המלצרים, אשר ישמשו אותו בסוף
החודש לתשלום המסים וההפרשות הסוציאליות.
רצ"ב להמחשה בלבד – טבלת הפדיון הממוצע לשעת עבודה, אשר ישמש את המסעדה
לצורך ניכוי ההפרשות, דיווחן ותשלומן לכלל הרשויות כנ"ל. במידה והיקף שעות העבודה
החודשיות של המלצר יהיה גבוה או נמוך מהממוצע ששימש כבסיס לחישוב ההפרשה,
יעשו תיקונים מתאימים בחישוב התלוש החודשי.
ד. הנפקת תלוש, דיווח ותשלום
– המעסיק ינפיק למלצרים תלושי שכר חודשיים בהתאם לדיווח ביומן המלצרים
לרבות: היקף שעות עבודה ופדיון הטיפ, אשר ישמש במלואו לתשלום שכר עבודה
ונלוות לשכר = עלות למעביד.
– הנטו לזכות העובד ייחשב כמשולם במפרעה, אשר נמשכה על ידי המלצר במהלך
החודש בהתאם לאישורו החתום.
– ניכויי המסים וההפרשות הסוציאליות ישולמו במלואן כחוק ותירשם בגין תשלומם
הוצאה בספרי העסק אשר תקוזז כנגד רישום ההכנסה מהפרשות המלצרים, בהתאם
לקבלה שהנפיק העסק לקופת הטיפים.
חוזר זה הינו מתווה עקרוני בלבד ויש להתאימו לכל עסק בנפרד לפי מאפייניו. ההתאמה
בהפרשות תיעשה לפי ממוצע הטיפים השעתי, היקף שעות העבודה החודשיות של
המלצר, לרבות אפשרות לחלוקת הטיפים בין המלצרים לבין עובדי שירות אחרים
במסעדה.
בעקבות השינוי שחל בדין ועדכון מתווה הטיפים כמפורט כאן, יש לדעתנו יתרון למעבר
לשיטת טיפים אישיים, שתאפשר יישום יעיל ומדויק של המתווה מול כל מלצר בנפרד.
אנו ממליצים ללקוחותינו – בעלי מסעדות, בתי קפה וברים – לתאם איתנו ישיבת עבודה
פרטנית לדיון במתווה ובהתאמות הדרושות ליישומו בעסק שלהם.
נייר עמדה זה ניתן לפי מיטב ידיעתנו המקצועית ובהתחשב במצב המשפטי הקיים. הואיל
ורשויות המס טרם השמיעו את עמדתם, עשויות להידרש התאמות עתידיות למתווה
המפורט לעיל.
הנחות –
– החישוב בוצע לפי 100 שעות עבודה חודשיות.
– השעות הינן שעות רגילות ואינן שעות שבת או שעות נוספות.
– ללא התחשבות בתיאומי מס או נקודות זיכוי חריגות.