"עדכוני חקיקה פסיקה וחוזרים מקצועיים – ספטמבר 2024

‏25 בספטמבר 2024

לקוחות יקרים,

                                              "עדכוני חקיקה, פסיקה וחוזרים מקצועיים – ספטמבר 2024

הרינו להביא לידיעתכם את עיקרי עדכוני החקיקה, הפסיקה והחוזרים המקצועיים שפורסמו לאחרונה.

  1. עיקרי המלצות הועדה שהוקמה לטיפול ברווחים הכלואים – כחלק מהמטרה להרחיב את גביית המס, התכנסה וועדה של נציגי רשות המיסים, משרד האוצר ואגף התקציבים, לגבש המלצות להרחיב את גביית המס מחברות עתירות רווחים, וחברות משלח יד המוגדרות לשיטת רשויות המס "כחברות ארנק".
    המלצות הוועדה התגבשו וצורפו כחלק מהצעת חוק ההסדרים במסגרת תיקון סעיפים 62א לפקודה בעניין חברות ארנק ותיקון סעיף 77 בעניין רווחים לא מחולקים. להלן עיקרי ההמלצות:
  • רווחים לא מחולקים – מוצע לאפשר לפקיד השומה לחייב חלוקת דיבידנדים מבלי להוכיח כי החלוקה אינה פוגעת בפעילות החברה ביחס לחברות משלח יד שעיקר הכנסתן נובעות מעיסוקו של בעל המניות, כל זאת בהתקיים שאר התנאים בסעיף 77 לפקודה.
  • קביעת מס מיוחד על רווחים לא מחולקים – על מנת להאיץ חלוקת רווחים מוצע להטיל מס נוסף בשיעור של 2% בכל שנת מס על רווחים לא מחולקים.
  • תיקון סעיף 62א בעניין חברות ארנק – מוצע לתקן את הסעיף באופן רחב ביותר כך שיחול על חברות רבות הנותנות שירותים המוגדרים כיגיעה אישית של בעל המניות, ולהעלות את שיעור ההחזקה של בעל המניות בחברות להן ניתן השירות על מנת לצאת מתחולת הסעיף מ 10% ל 50%.

    מוצע להחיל את הסעיף גם על חברות הנותנות שירותים לשותפות שבעל המניות שותף בהן (כדוגמת שותפות עו"ד, רו"ח מהנדסים וכדומה), להפחית את התקופה בה ניתן לראות פעולות של חברה הנעשות על ידי היחיד מ 30 חודשים מתוך 4 שנים, לשנת המס הנבחנת, ולקבוע תנאים בהם חברות תחשבנה "חברות ארנק" ככל ששיעור הרווח שלהן גבוה מ 25%.

  1. עיקרי הצעות לתיקון חוקי המס בחוק ההסדרים לשנת 2025-2026 (להלן: "חוק ההסדרים") 
    ביטול רישום כאיחוד עוסקים למע"מ: במסגרת חוק ההסדרים מוצע לבטל בחוק מע"מ את הרישום כתיק איחוד עוסקים. כיום רישום זה מאפשר תחת תנאים הקבועים בחוק לרשום מספר עוסקים הקשורים זה לזה (חברות אם ובת) בתיק מע"מ משותף אחד, כך שהעסקאות בין החברות הרשומות תחת איחוד עוסקים לא מדווחות למע"מ בדיווח התקופתי החודשי.
  • דיווח מפורט למע"מ: במסגרת חוק ההסדרים מוצע להפחית את סף ההכנסות השנתיות המחייב דיווח מפורט למע"מ לסך של 500 אש"ח (לפני מע"מ).
  • ביטול נקודות הזיכוי לעובדים זרים: מוצע לבטל את הטבת המס הניתנת לעובדים זרים, כך שלא תינתנה נקודות זיכוי לעובדים זרים בכלל. להצעה זאת יכולה להיות השפעה משמעותית על עלות העסקת עובדים זרים, שכן לרוב מוסכם עם העובד הזר שכר במונחי נטו, כך שהמעסיק הוא זה שנושא בנטל המס של העובד הזר תוך גילום מרכיבי השכר שמחייבים את המעסיק לפי דין.
    במסגרת חוק ההסדרים מוצע לבטל גם את נקודות הזיכוי לעובדים תושבי הרשות הפלסטינאית.
  • ביטול עדכון אחוז הפטור על קצבה פנסיונית – מוצע להקפיא או לבטל העלות את תקרת הפטור על קצבה מזכה. כיום שיעור הפטור הינו 52% מתקרת הקצבה המזכה, ובשנת 2025 הפטור אמור לעלות לשיעור של 67% מתקרת קצבה מזכה. בהתאם לתיקון המוצע עדכון זה יבוטל או יוקטן ( מדובר בפטור נוסף על הקצבה של כ- 1,400 ₪ בחודש).
  • השלמת החקיקה במספר נקודות שחוקקו במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2023-2024, כדלקמן: מוצע להשלים את החקיקה בעניין הגבלת קיזוז מס תשומות ברכישת דלק כך שהיא תתאפשר רק בהתקנת מערכת למדידת צריכת הדלק (דלקנים).
  • השלמת החקיקה להפחתת השימוש במזומן, כך שגוף פיננסי מפוקח לא יוכל לתת הלוואות במזומן.
  • הפחתת הטבת המס להפקדות פנסיוניות: מוצע להפחית את הטבות המס על הפרשות פנסיוניות הניתנות על ידי המעביד, כך שההטבה תינתן על שכר שיוגבל לפעמיים השכר הממוצע במשק במקום פעמיים וחצי השכר הממוצע במשק.
  • ביטול הפטור ממס על רווחים בקרן השתלמות נזילה – מוצע כי רווחים הנצברים בקרן השתלמות לאחר שהקרן הפכה להיות נזילה, כלומר לאחר 6 שנים מיום שנפתחה, יהיו חייבם במס במועד משיכתם. מוצע שתחולת התיקון תהייה לגבי רווחים משנת 2025 ואילך.
  • ראה סעיף 1 לעיל בעניין הרחבת חבויות המס על חברות ארנק, והאפשרות על רשות המס לחייב חלוקת רווחים.


כאמור הסעיפים לעיל אינם מהווים עדיין חקיקה מוגמרת ומחייבת, אלא המלצות ועדה מקצועית והצעת חוק, כך שמניסיו העבר סביר שיהיו בהצעות הללו עוד שינויים ותיקונים, אנחנו נעקוב אחר החקיקה הסופית ונעדכן בהתאם.

  1. הארכת מתווה הקפאת הלוואות

בעקבות התארכות המלחמה וההחרפה בגזרה הצפונית, בנק ישראל הודיע על הארכת נוספת במתווה ההקלות ללקוחות הבנקים לשלושה חודשים נוספים. במסגרת זו יינתנו הטבות בעמלות ובהלוואות, אך בשינויים הבאים:

3.1 האוכלוסייה שתהיה זכאית לפטור מעמלות ולהקפאת הלוואות תצומצם למי שגרים עד 7 ק"מ מהגבול (במקום 30 ק"מ כפי שהיה עד כה). ביתר קבוצות האוכלוסייה שזכאיות להקלות אלה לא נעשה כל שינוי, והן כוללות את תושבי הצפון שפונו, חיילי מילואים ומשפחות החטופים והנרצחים.

3.2 הקפאת ההלוואות תתאפשר עד ל -12 חודשים לאוכלוסייה שפונתה מהצפון ולבעלי עסקים שנמצאים באזורים הצפוניים שפונו, וכן למי שישרת במילואים בתקופת הארכת המתווה הנ"ל (כלומר מאוקטובר ואילך).

 

  חוזר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתוכנו מתן ייעוץ או חוות דעת.
בכל מקרה בו מתעוררת שאלה, אנו עומדים לרשותכם במתן מענה.

בכבוד רב, גוזלן לוריא ושות', רואי – חשבון

פנייתך נשלחה בהצלחה !